Standardy nowoczesnego biznesu. Wykorzystanie branży MICE do rozwoju firmy – jak to zrobić?

Turystyka biznesowa to stosunkowo nowa branża na rynku. Rozwija się jednak błyskawicznie szybko. Co więcej – pozwala skutecznie rozwinąć się współczesnym firmom. Dlaczego tak się dzieje? Czym jest MICE i jak wykorzystać ją na swoją korzyść?

Specyfika i potrzeby współczesnego biznesu – jak pokrywa je branża MICE?

Ostatnie 50 lat dla biznesu to całkowita zmiana podejścia i dynamiki pracy. Dzisiaj to człowiek – zarówno klient, jak i pracownik – stał się centralną częścią całego systemu. Budowanie relacji z ludźmi jest obecnie głównym celem marketingowców, szkoleniowców i przedsiębiorców.

Branża MICE – która swoją nazwę wzięła od angielskiego skrótu oznaczającego Meetings, Incentives, Conferences and Exhibitons Industry – doskonale pokrywa się z tą dynamiką. W turystyce biznesowej (MICE) najważniejsze są bowiem właśnie relacje.

Wykorzystanie narzędzi, jakie oferuje branża daje ogromne możliwości przedsiębiorcom. Umiejętne użycie usług biznesowych z zakresu MICE pozwala:

  • Zwiększyć efektywność firmy
  • Poszerzyć świadomość marki
  • Zbudować pozytywny wizerunek firmy
  • Utrzymać przy sobie stałych kontrahentów
  • Pozyskać nowych klientów i zbudować z nimi relację

Zanim jednak omówimy, na które obszary firmy wpływają konkretne segmenty MICE – skupmy się na podstawach. Taką jest określenie celu biznesowego.

Strategiczne określenie celu biznesowego, a wybór narzędzi MICE

W zależności od tego, jakie zapotrzebowanie aktualnie panuje w naszej firmie – powinniśmy wybrać inne narzędzia z zakresu usług MICE. Pomogą nam w tym odpowiedzi na następujące pytania:

  • Czy mój zespół działa w pełni sprawnie? (integracja, komunikacja, motywacja, zaangażowanie, wydajność)
  • Czy struktury firmy są w stanie udźwignąć zwiększenie liczby klientów? (tak, aby każdego obsłużyć jak trzeba)
  • Czy pozostaję w dobrych stosunkach z obecnymi kontrahentami? (czy mam pewność, że w razie potrzeby zwrócą się do mnie)
  • Czy moja marka pozytywnie kojarzy się odbiorcom?
  • Czy uchodzę za lidera/wiodącą firmę w swojej branży?
  • Czy docieram do wszystkich odbiorców, do których mogę?
  • Czy potrzebuję dodatkowego rozgłosu?

Litery “MICE” w odniesieniu do potrzeb firmy

Uzyskane odpowiedzi powinniśmy zestawić z działaniem konkretnych obszarów firmy. Każda litera w “MICE” pozwala nam bowiem ulepszyć inny z nich – tak więc:

  • Meetings (spotkania) – wpływają na relacje z kontrahentami. Usługi MICE z tego zakresu to wyjazdy biznesowe, podróże służbowe, a także negocjacje czy inne spotkania służbowe. Gdy zadbamy o odpowiednie miejsce i charakter spotkania – pokażemy klientowi, że nam na nim zależy.
  • Incentives (motywatory/bodźce) – dotyczą wszystkiego tego, co bezpośrednio związane z pracownikami. Oferta MICE z tego zakresu zawiera różnego rodzaju szkolenia, seminaria, kursy, imprezy integracyjne dla firm i wszystkie inne imprezy firmowe. Pozwalają one zintegrować zespół, zwiększyć jego kompetencje, motywację i zdolności komunikacyjne.
  • Conferences (konferencje) – pozwalają budować pozytywny wizerunek marki. To właśnie przy ich okazji możemy pokazać swoją profesjonalną stronę. Podczas konferencji możemy zachęcić odbiorców, którzy już znają naszą markę do nawiązania współpracy.
  • Exhibitions (wystawy) – czyli wszelkiego rodzaju targi, kongresy i inne eventy. Umożliwiają one bardzo skuteczne zwiększenie świadomości marki – czyli przedstawieniu jej zupełnie nowym odbiorcom.
Wybór narzędzi MICE

Najpierw fundamenty, później elewacja – czyli bez czego firma nie może funkcjonować?

Gdy znamy już zapotrzebowanie firmy i wiemy, jakie obszary są związane z konkretnymi segmentami MICE – musimy jeszcze zadbać o odpowiednią kolejność działań. Co mamy przez to na myśli?

Przykładowo – załóżmy, że nasze potrzeby to:

  • Poprawa relacji z klientem
  • Zintegrowanie zespołu
  • Zwiększenie świadomości marki
  • Poprawa wizerunku

Jak można zauważyć – potrzeby te pokrywają się kolejno z obszarami stałych klientów, zespołu, popularności i wizerunku. Powinniśmy je realizować w określonej kolejności – to znaczy:

  1. Zająć się wewnętrznymi sprawami firmy – czyli integracją zespołu
  2. Poprawić relacje ze stałymi klientami
  3. Zbudować pozytywny wizerunek
  4. Zwiększyć świadomość marki

Dlaczego właśnie w ten sposób? Wystarczy się chwilę zastanowić – czy jeśli pozyskalibyśmy dużą ilość klientów dzięki Exhibitions, a nasz zespół byłby słabo zgrany – bylibyśmy w stanie ich obsłużyć? Naturalnie, że nie.

Podczas podejmowania decyzji należy kierować się prostą zasadą – czyli skupiać na tym, co jest najbliżej firmy. Profesjonalna obsługa przed relacją z klientami. Stali klienci przed nowymi. Pozytywny wizerunek przed popularnością. Taki tok rozumowania zawiedzie nas naprawdę daleko.