
Standardy nowoczesnego biznesu. Wykorzystanie branży MICE do rozwoju firmy – jak to zrobić?
Turystyka biznesowa to stosunkowo nowa branża na rynku. Rozwija się jednak błyskawicznie szybko. Co więcej – pozwala skutecznie rozwinąć się współczesnym firmom. Dlaczego tak się dzieje? Czym jest MICE i jak wykorzystać ją na swoją korzyść?
Specyfika i potrzeby współczesnego biznesu – jak pokrywa je branża MICE?
Ostatnie 50 lat dla biznesu to całkowita zmiana podejścia i dynamiki pracy. Dzisiaj to człowiek – zarówno klient, jak i pracownik – stał się centralną częścią całego systemu. Budowanie relacji z ludźmi jest obecnie głównym celem marketingowców, szkoleniowców i przedsiębiorców.
Branża MICE – która swoją nazwę wzięła od angielskiego skrótu oznaczającego Meetings, Incentives, Conferences and Exhibitons Industry – doskonale pokrywa się z tą dynamiką. W turystyce biznesowej (MICE) najważniejsze są bowiem właśnie relacje.
Wykorzystanie narzędzi, jakie oferuje branża daje ogromne możliwości przedsiębiorcom. Umiejętne użycie usług biznesowych z zakresu MICE pozwala:
- Zwiększyć efektywność firmy
- Poszerzyć świadomość marki
- Zbudować pozytywny wizerunek firmy
- Utrzymać przy sobie stałych kontrahentów
- Pozyskać nowych klientów i zbudować z nimi relację
Zanim jednak omówimy, na które obszary firmy wpływają konkretne segmenty MICE – skupmy się na podstawach. Taką jest określenie celu biznesowego.
Strategiczne określenie celu biznesowego, a wybór narzędzi MICE
W zależności od tego, jakie zapotrzebowanie aktualnie panuje w naszej firmie – powinniśmy wybrać inne narzędzia z zakresu usług MICE. Pomogą nam w tym odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy mój zespół działa w pełni sprawnie? (integracja, komunikacja, motywacja, zaangażowanie, wydajność)
- Czy struktury firmy są w stanie udźwignąć zwiększenie liczby klientów? (tak, aby każdego obsłużyć jak trzeba)
- Czy pozostaję w dobrych stosunkach z obecnymi kontrahentami? (czy mam pewność, że w razie potrzeby zwrócą się do mnie)
- Czy moja marka pozytywnie kojarzy się odbiorcom?
- Czy uchodzę za lidera/wiodącą firmę w swojej branży?
- Czy docieram do wszystkich odbiorców, do których mogę?
- Czy potrzebuję dodatkowego rozgłosu?
Litery “MICE” w odniesieniu do potrzeb firmy
Uzyskane odpowiedzi powinniśmy zestawić z działaniem konkretnych obszarów firmy. Każda litera w “MICE” pozwala nam bowiem ulepszyć inny z nich – tak więc:
- Meetings (spotkania) – wpływają na relacje z kontrahentami. Usługi MICE z tego zakresu to wyjazdy biznesowe, podróże służbowe, a także negocjacje czy inne spotkania służbowe. Gdy zadbamy o odpowiednie miejsce i charakter spotkania – pokażemy klientowi, że nam na nim zależy.
- Incentives (motywatory/bodźce) – dotyczą wszystkiego tego, co bezpośrednio związane z pracownikami. Oferta MICE z tego zakresu zawiera różnego rodzaju szkolenia, seminaria, kursy, imprezy integracyjne dla firm i wszystkie inne imprezy firmowe. Pozwalają one zintegrować zespół, zwiększyć jego kompetencje, motywację i zdolności komunikacyjne.
- Conferences (konferencje) – pozwalają budować pozytywny wizerunek marki. To właśnie przy ich okazji możemy pokazać swoją profesjonalną stronę. Podczas konferencji możemy zachęcić odbiorców, którzy już znają naszą markę do nawiązania współpracy.
- Exhibitions (wystawy) – czyli wszelkiego rodzaju targi, kongresy i inne eventy. Umożliwiają one bardzo skuteczne zwiększenie świadomości marki – czyli przedstawieniu jej zupełnie nowym odbiorcom.

Najpierw fundamenty, później elewacja – czyli bez czego firma nie może funkcjonować?
Gdy znamy już zapotrzebowanie firmy i wiemy, jakie obszary są związane z konkretnymi segmentami MICE – musimy jeszcze zadbać o odpowiednią kolejność działań. Co mamy przez to na myśli?
Przykładowo – załóżmy, że nasze potrzeby to:
- Poprawa relacji z klientem
- Zintegrowanie zespołu
- Zwiększenie świadomości marki
- Poprawa wizerunku
Jak można zauważyć – potrzeby te pokrywają się kolejno z obszarami stałych klientów, zespołu, popularności i wizerunku. Powinniśmy je realizować w określonej kolejności – to znaczy:
- Zająć się wewnętrznymi sprawami firmy – czyli integracją zespołu
- Poprawić relacje ze stałymi klientami
- Zbudować pozytywny wizerunek
- Zwiększyć świadomość marki
Dlaczego właśnie w ten sposób? Wystarczy się chwilę zastanowić – czy jeśli pozyskalibyśmy dużą ilość klientów dzięki Exhibitions, a nasz zespół byłby słabo zgrany – bylibyśmy w stanie ich obsłużyć? Naturalnie, że nie.
Podczas podejmowania decyzji należy kierować się prostą zasadą – czyli skupiać na tym, co jest najbliżej firmy. Profesjonalna obsługa przed relacją z klientami. Stali klienci przed nowymi. Pozytywny wizerunek przed popularnością. Taki tok rozumowania zawiedzie nas naprawdę daleko.